16 Temmuz 2014 Çarşamba

Bolu'nun Keş'i



İlk defa yaklaşık 15 yıl kadar önce yedim ben Keşli Makarna'yı. Ankara'da yaşayan, aslen Bolu'lu bir arkadaşımızın evinde. Bir makarna ve peynir-yoğurt tutkunu olarak, tabağımı nasıl nefessiz silip süpürdüğümü hatırlıyorum. Tadı hala damağımda! Sonrasında dışarıda birkaç lokantada, Bolu'lu başka bir arkadaşımın evinde ve kendi soframda da yedim ama ı ıhhh... O ilkinin tadı bi başkaydı; belki de ilk olduğundan?

İşte damağımda kalan o tatla, bulduğum her yerden ama özellikle İstanbul-Ankara arası yapılan yolculuklarda, yörsel ürünlerin satıldığı yerlerden birkaç parça keş alırım. Yeri gelmişken "keş"in ne olduğunu da anlatayım. Keş, aslında kurutulmuş yoğurt. Yoğurdu önce tülbentte iyice süzüyorlar, ardından ağırca bir taş altında bekletip, kalan suyunun da çıkmasını sağlıyorlar. Uzun ömürlü olması için bolca tuz ekleyip, elle şekil vererek kuruttuklarında, ortaya peynire benzeyen, sabun kalıbı şeklindeki keşler çıkıyor.

Bolu'da keşle en çok erişte pişiriliyor. Pişiriliş şekli benim makarna ile yaptığımla aynı. Ben de evde erişte olduğunda eriştelisini yapıyorum ama kavanozdaki son erişteleri Yoğurtlu Erişte Salatası'nda kullanınca, bu kez makarnalısını yaptım.


Keşli Makarna
4 kişilik

500 gr makarna (veya ev yapımı erişte)
200 gr ceviz (ince kıyılmış)
200 gr keş (orta kalınlıkta rendelenmiş)
100 gr tereyağı

* Makarnayı bol suda haşlayıp, süzün (Keş zaten bolca tuzlu olduğu için ben haşlama suyuna tuz koymuyorum)

* Süzdüğünüz makarnanın yarısını genişçe bir kaba alın. Üstüne ceviz ve keş'in yarısını serpin.

* Üstlerine kalan makarnayı da yayın.

* Tereyağını orta ateşte eritip, kalan keşi ve cevizi ekleyin. Orta ateşte ve karıştırarak, keşler kızarıncaya kadar birkaç dakika kavurun.

* Keşli terayağını servis kabındaki makarnanın üstüne gezdirin ve servis yapın.

Not: Damak tadınıza göre malzeme miktarlarını istediğiniz gibi ayarlayabilirsiniz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder